Riskettan

Riskettan är en obligatorisk utbildning på ca 3 timmar. Utbildningen behandlar riskerna för trafikolyckor. Vi pratar om olika riskbeteenden så som trötthet, alkohol och andra droger. Vi diskuterar också attityder och värderingar i olika sammanhang. Riskcertifikatet gäller i 5 år efter utbildningen.

Halkkörningen

Risktvåan eller halkkörning som den ofta kallas är precis som riskettan en obligatorisk utbildning för den som ska ta körkort. På halkbanan får eleverna uppleva hur det är att råka ut för halt underlag exempelvis is eller vatten.  Eleven får också instruktioner kring att köra säkert på olika underlag. Denna utbildning varar i ca 4 timmar. Utbildningen kräver viss förkunskap för att vara nyttig därför rekommenderar vi att du har kört en del innan.

Riskcertifikatet gäller i 5 år efter utbildningen.

Introduktionsutbildning

Vi tittar närmare på risker förknippade med övningskörning och olika knep för att göra träningen hemma mer effektiv. Introduktionsutbildningen tar ca 3 timmar. Kom ihåg att alla som du vill kunna övningsköra med måste gå handledarutbildningen.

Teorin

Det finns många inlärningsmetoder och du vet förmodligen bäst vilken metod som passar dig bäst. Vi har möjlighet att variera mellan olika metoder och hjälper dig att få böcker, nätquiz med frågor, lärarteorilektioner och självklart finns din lärare där för att hjälpa dig på vägen. Det är tydligt att elever som lägger tid och energi på sin teori lättare når både teoretiska och praktiska mål. Så här kan du påverka tiden och pengarna på ditt körkort.

Körlektioner

Personbil Automat | Manuel

Våra körlektioner är 50 min. Vi rekommenderar att du bokar dubbla lektioner för att maximera din träning. Det ger möjlighet att träna på mer krävande moment och på moment som kräver längre körning. Hur många lektioner du behöver beror på flera faktorer, såsom träningens intensitet, teoretiska kunskaper, möjligheten att träna privat. Efter några timmars körning kan vi göra en bedömning och göra en plan för att ta körkort.

Bussförare utbildning

D-behörighet ger dig rätt att köra fordon som tar mer än 8 passagerare.

Bussutbildningen syftar till att ge dig goda kunskaper om busskörning och bussens konstruktion för att du ska klara dig som bussförare.

Vi har lång erfarenhet av bussutbildning och goda referenser.

Utbildningen har en teoretisk och en praktisk del. Prov på Trafikverket krävs för båda dessa.
Den teoretiska delen blandar trafikregler med busskunskap.
I den praktiska delen utbildas du i en högbyggd turistbuss som håller de europeiska max-måtten. Det gör att du efter utbildningen kan köra alla bussar.

Vill du sedan, efter att du har fått busskortet, kunna använda busskortet yrkesmässigt så måste du komplettera med ett yrkeskompetensbevis för buss. Läs mer under Yrkeskompetens.

Vi satsar hårt på säkerhetstänkande under hela din utbildning. Det är viktigt att du förstår och inser riskerna vid personbefodran så att dina framtida passagerare kan åka tryggt och säkert.